Som vi nämnt tidigare – i Stockholm så kommer din lägenhet att riskera att falla mellan stolarna. Detta då den hamnar i en unik – sett till Sverige – konkurrens och där det dagligen kommer ut nya objekt. Många pekar här på slumpen och på tur som den största faktorn till varför just deras bostad såldes till ett högt pris eller varför den inte blev såld överhuvudtaget. Visst, det finns en poäng i detta. Rätt person vid rätt visning kan definitivt ge ett bra säljläge – men vi menar att man faktiskt kan locka den rätta personen till din visning.
Slumpen går – i det här fallet – utmärkt att manipulera och vi tänkte visa dig hur genom att primärt ställa en fråga: vad är det som lockar folk till en visning? Vi tror att det först och främst handlar om det visuella och där din förmåga att ta fram det bästa ur din bostad kommer att fälla avgörande. Att styla din lägenhet är ofta den avgörande skillnaden och vi ska visa dig hur du ska tänka; detta genom några enkla punkter att följa:
- Ta hjälp. Att inreda kräver en enorm fingertoppskänsla och – utan att vara förolämpande här – det finns en god chans att du saknar denna. Anledningen är enkel att förklara: du inreder för dig själv – en professionell inredare/homestylist inreder för alla andra. Du inreder ett hem där du och din familj ska trivas medan en inredare skapar ett slags showroom som ska egga köpares fantasi. Det handlar alltså inte om någon prestige. Din lägenhet når bäst sin fulla potential genom professionella händer.
- Tänk mindre för större effekt. Skulle du ändå välja bort en stylist så är rådet att du åtminstone börjar tänka som en sådan. Det innebär till stor del att din lägenhet – som förmodligen har en ganska begränsad yta – måste få lite luft och rymd. Tunga fåtöljer, massiva träbord, en större matsalsgrupp kan i många fall göra sig bäst uppe på vinden under en pågående försäljning.
- Har du verkligen visat att din bostad är värd att spendera några timmar på för en köpare? Vill du att visningen ska vara fullsatt? Tänk på detaljerna och försök att hålla dig lite utanför boxen. Den där svåråtkomliga ytan i hallen kanske kan användas till smart förvaring? Microvågsugnen kanske kan placeras i ett köksskåp?
- Sälj in en livssil du kanske inte har. Få köparen att haja till och tänka att hen vill ha hela din livstil – inte enbart ditt hem. Tänk utifrån ett givet tema – exempelvis New England-tema - och följ den tråden fullt ut; lakan, överkast, tapeter, tavlor och så vidare. Låt skjortor, fina kostymer och annat synas snarare än att döljas. Fake it ´til you make it.
- Låna! Var inte rädd för att fråga dina vänner om hjälp inför exempelvis visningen. Kan de klara sig utan den där vackra tavlan för några dagar? Kan du låna några pinnstolar och är det möjligt att du kanske kan ”stjäla” deras matta under en helg?
- Tänk på allt: det här tipset gäller innan visning då en mer fysiskt upplevelse kommer att äga rum. Du har lyckats med steg ett – att locka till dig köpare. Steg nummer två är att få dessa att stanna och här krävs det mer än bara en visuell upplevelse. Här måste du bjuda på något för alla sinnen; hur doftar det, hur känns det, hur låter det? Det kan vara svårt att förebygga exempelvis buller från trafiken utanför, men den kanske kan dämpas genom tjockare gardiner? Lukten är viktig och här kan du med fördel använda dig av doftljus (som även ger ett varmt intryck och skapar ett lugn). Tänk på att hålla doften neutral – luktar det för starkt så kommer spekulanterna att ana ugglor i mossen. Viktigt är även det första intrycket och det innebär att hallen ska vara extremt inbjudande. Lägg ner tid på det utrymmet i din lägenhet.